טיפול באירוע מוחי

אירוע מוחי

מה זה אירוע מוחי?

שבץ מוחי (CVA), המכונה בעגה הציבורית גם "אירוע מוחי", הוא אירוע פיזי פתאומי הנגרם עקב שיבוש באספקת הדם אל אזור מסוים במוח. השיבוש עשוי לנבוע מדימומים מוחיים או בחסימה של כלי דם באזור המוח. ככל שמדובר בכלי דם חשוב וגדול יותר ובמיקומים קריטיים יותר במוח, כך חומרת הפגיעה עשויה להיות ניכרת יותר.

לרוב הלוקים בתופעה מתעוררים באופן עצמאי, אך קיימת פגיעה בתפקוד בשיעור כזה או אחר. אירוע חמור עלול לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בתפקוד המוח או מערכת העצבים, לסיבוכים שונים ואף למוות. מטבע הדברים, גם תפקודו הקודם של המטופל והמהירות בה ניתן מענה טיפולי במהלך האירוע, עשוי להשפיע על חומרת המצב לאחר אירוע מוחי.

ממה נגרם שבץ מוחי?

קיימים סוגים שונים של אירוע מוחי, הנבדלים ביניהם באופן התפתחות הבעיה. התרחיש הנפוץ ביותר, המופיע בכ-80% מהמקרים, הוא אירוע איסכמי שהגורם לו הוא אוטם (קריש דם) המביא לחסימת העורק המוביל דם למוח. האירוע המוחי עלול בהמשך לכך להיגרם עקב שטף דם או לחלופין תסחיפים זעירים לעורקים אשר במוח, מה שידוע בתור "אירוע מוחי חולף".

ידועים כיום מגוון גורמי סיכון שעלולים לגרום להתפתחות כל אחד מהמצבים האלו, ביניהם גיל, אירועים מוחיים קודמים, עודף כולסטרול, יתר לחץ דם, מחלת לב כלילית, סוכרת, עישון סיגריות, צריכה מוגברת של משקאות אלכוהוליים ועוד.

מהם התסמינים של שבץ מוחי?

הפגיעה המוחית לאחר האירוע עשויה ללבוש שלל צורות, בהתאם למיקום הפגיעה הספציפית במוח. אלו הם למעשה התסמינים שעלולים להעיד על כך שאדם מסוים חווה אירוע מוחי, ביניהם:

  • שיתוק בצד אחד של הגוף, או תחושת חולשה בגפיים
  • פגיעה במיומנויות הקוגניטיביות וביכולת ההבנה והתפיסה
  • פגיעה במיומנויות הדיבור – מחוסר יכולת לדבר כלל (אפזיה) ועד פגיעה במובנות (דיסארטריה).
  • אובדן הכרה
  • פגיעה בראיה
  • כאבי ראש פתאומיים בדרגת עוצמה גבוהה במיוחד
  • ועוד שלל תופעות נוספות

התסמינים המזוהים עם שבץ מוחי מחייבים זיהוי, או לכל הפחות דורשים העלאת חשד שדבר מה חמור מתרחש מתחת לפני השטח. כל מקרה של חולשת ושיתוק גפיים, קשיים פתאומיים בדיבור או קשיים בהליכה מהווים נוזרת אזהרה ברורה. אם מבחינים בהם אצל אדם הנמצא בסביבתנו, יש לפנות למיון באופן בהול.

כמה זמן זה נמשך?

זיהוי תחילת אירוע מוחי הוא אתגר לא קטן, בעיקר על רקע העובדה שחלק מהתסמינים יכולים להצביע על בעיות אחרות. בנוסף לכך, יש שונות בין אירוע מוחי אחד למשנהו. הביטוי הקליני של שבץ מוחי יכול לעמוד על מספר שניות, במקרה של אירוע חולף, אבל גם מספר שעות או ימים באירועים אחרים.

למעשה, בחלק גדול מהמקרים האירוע לא יחלוף אלא אם יינתן טיפול באירוע, כאשר לעיתים קרובות מדובר בטיפול חירום של ממש.

איך אפשר למנוע אירוע מוחי?

כפי שניתן להסיק מחלק מגורמי הסיכון שהובאו כאן, הקפדה על אורח חיים בריא, מאוזן ופעיל עשויה להקטין משמעותית את הסיכונים למחלות או למצבים שונים המגדילים את הסיכויים לאירועים מוחיים. טיפול במחלות נלוות, הפחתת לחץ הדם או רמות הכולסטרול, ירידה במשקל, הפסקת עישון ושגרת אימונים הן חלק מהפעולות המומלצות ביותר, הן עבור הבריאות הכללית והן למניעת מצבים של אירועים מוחיים.

טיפול באירוע מוחי

שבץ מוחי הוא אירוע חירום לכל דבר ועניין, המחייב הגעה דחופה לבית החולים: אחרת, עלולה להיות סכנת חיים של ממש. חלק גדול מהטיפולים מיועדים למוסס את כלי הדם המפריע לזרימת הדם למוח, לרבות תרופות להמסת קרישי דם, תהליכים לפתיחת כלי הדם החסומים (אחת הדוגמאות המובהקות היא צינתור) או תרופות לדילול הדם, טיפול הניתן בדרך כלל בשלבים מאוחרים יותר ולאחר הטיפול במצב החירום הראשוני.

חובה שאדם שעבר אירוע מוחי יישאר להשגחה בבית החולים, עד אשר זרימת הדם למוח תחזור להיות

איך לומדים לחיות לאחר אירוע מוחי?

חשוב לזכור שאירוע מוחי מגדיל משמעותית את הסיכויים לאירועים חוזרים, גם אם הוא עובר בהצלחה, ולכן חשוב להיות עם האצבע על הדופק. אם במהלך הבירור מבינים מהן הסיבות השורשיות לאירוע המוחי, יש לטפל בהן כצעד ראשון בדרך לשיפור המצב. אחרת, סבירות לא מבוטלת שהאדם יחווה אירוע נוסף.
תקינה ומצבו יתייצב.

טיפול באירוע מוחי באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק

במשך כשלושה עשורים, אנו מיישמים את הטיפול באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק ומספקים מענה טיפולי רחב היקף לנפגעי אירועים מוחיים. טכנולוגיית נוירופידבק מאפשרת לנפגעי שבץ לתרגל את הפעילות המוחית באזור הפגוע ובהדרגה, לשקם את התפקוד.

מאות אנשים לאורך השנים שיפרו מאד את איכות חייהם על ידי תרגול הטכנולוגייה ובספרות המחקרית מדווח על התקדמות ניכרת של מטופלים. כדי להעריך במדויק את הצרכים ואת אופי הטיפול הנדרש, יש לעבור בדיקת QEEG על ידי מומחה ולבנות תוכנית טיפול ייעודית.